Audiovizuális emlékgyűjtés

2021.11.11.

 

Projektazonosító: TÁMOP-3.2.9-08/1/A-2009-0002
Támogatási összeg: 549 804 734 Ft.

A projekt a történelemtanítás módszertani megújulását elősegítendő tűzi ki célul, hogy videón rögzített történelmi interjúk készítésével, illetve magának az interjúk készítésének módszertanát kidolgozva járuljon hozzá a történelem tanulás kulcskompetenciáinak fejlesztéséhez, s közvetve a társadalmi (nemzedékek közötti) kohézió erősítéséhez.

A projekt lényege szerint arra törekszik, hogy miközben módszertanilag felkészíti a történelemoktatásban résztvevő középiskolai pedagógusokat és megteremti az ehhez szükséges szakmapedagógiai keretfeltételeket, az oktatási intézményekben tanuló diákok számára új és a korosztály percepciós szokásait figyelembe vevő eszközt teremt Magyarország jelenkori történetének befogadásához és értelmezéséhez.

A magyar oktatásügyben az elmúlt években egyre nagyobb teret nyert a kompetencia alapú oktatás, míg végül a 243/2003. (XII. 17.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról explicit módon is megjelenítette azokat a kulcskompetenciákat, amelyek fejlesztése elengedhetetlen az egész életen át tartó tanulás megalapozásához, a változásokhoz való rugalmas alkalmazkodáshoz, a változások befolyásolásához.

A hazai történelemoktatásban csekély súllyal szerepel az 1945 utáni korszak tematikája, s a tanítandó, tanítható tananyag az eltérő narratívák miatt a „hagyományos” pedagógiai módszerekkel csak nehezen dolgozható fel, hatékonysága alacsony fokú, eredményessége kérdéses. Ismeretesek azok a rendkívül rossz mutatók, melyek a középiskolások közelmúltról alkotott megdöbbentően téves elképzeléseit jellemzik, illetve egész korszakokról (az 1956-os forradalmat követő évek, a megtorlás, majd a konszolidáció éveiről, a puha diktatúra és a rendszerváltás időszakáról) szinte semmilyen ismeretanyaggal sem rendelkeznek. Ezen állapot változtatása indokolt, hiszen a diákok társadalmi ismeretei leginkább a jelenkor eseménytörténetének anyagára alapozva válnak „életszerűvé”.

Az „oral history” módszertanán alapuló, a történelem-oktatásba „integrálható” audiovizuális emlékgyűjtés (történelmi interjúk készítése) és webes felületen történő közzététele nemcsak ráirányítja a felnövekvő nemzedékek figyelmét a közelmúltnak a családi és ismerősi emlékezet által még elérhető történeti időszakára, de egyúttal hozzájárul a történelemoktatás pedagógiai eszköztára bővítéséhez, s így a tanulói kompetenciák fejlesztéséhez is.

Ezért a projekt a történelemtanítás módszertani megújulását elősegítendő tűzte ki célul, hogy történelmi interjúk készítésével, valamint oktatási módszertani segédanyagok készítésével járuljon hozzá a történeti tanulás kulcskompetenciáinak fejlesztéséhez, s közvetve a társadalmi (nemzedékek közötti) kohézió erősítéséhez.

A projekt megvalósítása során az ország 200-250 közoktatási intézményéből minimálisan 200, maximálisan 400 pedagógus képzése valósul meg, minimálisan 500 tanuló vesz részt az interjúk elkészítésében. A pedagógiai módszertani eredmények hasznosulását tekintve e közvetlen célcsoport köre 1500 fő, illetve amennyiben az érintett iskolai osztályok létszámát vesszük alapul, e célcsoport létszáma megközelítőleg 4500-5000 fő. A hatásterület országos, területileg nem reprezentatív.

E folyamat során a pedagógusok a támogató rendszeren keresztül (képzések és mentori tevékenység) olyan új módszertani ismeretekre tesznek szert, melyek a modernkori történelem oktatását hatékonyabbá és eredményesebbé teszik.

Ebben a keretben az interjúkészítés nem önmagáért való cél, hanem fontos eleme a történelemtanulásnak, emberismeretnek, társadalomismeretnek.

Létrejön egy az 1938-1989 korszakot átfogó audiovizuális adattár is.