Frontmozi: Viszontlátásra odafönt (2017)

A Frontmozi-vetítéssorozat keretében ezúttal egy tavaly bemutatott francia filmdrámát, a Viszontlátásra odafönt című alkotást tekinthettek meg az érdeklődők a Kino Café Moziban.

A vetítést megelőzően Békés Márton a Terror Háza Múzeum kutatási igazgatója és Gyöngyösi Lilla filmkritikus beszélgetett.

A huszadik század későbbi eseményei elhomályosították az első világháború traumatikus történéseit, így erről az időszakról nagyon kevés film készült – mondta el Gyöngyösi Lilla, majd hozzátette: ez a centenáriummal változott meg, hiszen számos alkotást készítettek erre az időszakra, így a Viszontlátásra odafönt című mozit is.

A film egy ötszáz oldalas regény adaptációja, a forgatókönyvet Albert Dupontel rendező dolgozta át – ismertette Békés Márton történész, majd hozzátette: véleménye szerint egy ilyen terjedelmes alkotást közel két órába sűríteni nem feltétlenül kecsegtet túl nagy sikerrel.

Gyöngyös Lilla véleménye szerint azonban már a filmművészet hajnalától igaz, hogy a filmeseknek nagy a történetéhsége, éppen ezért gyakran fordulnak regényekhez. A regény sikere miatt, pedig bíznak abban, hogy egy filmes feldolgozás is hasonlóan népszerű lehet.

Békés Márton kiemelte Gyöngyösi Lilla korábbi kritikáját, amely idén márciusban jelent meg Halál helyett örök karnevál címmel. De mégis hogyan illik bele a karnevál egy ilyen traumatikus időszakba? Gyöngyösi Lilla ennek kapcsán kifejtette: a film legérdekesebb vonulata, ahogyan a két főszereplő (Édouard és Albert) megpróbálja feldolgozni, túlélni azt a testi-lelki megrázkódtatást, amit a háború jelentett számukra. A kiutat végül valóban egy karneválszerű életmódban találják meg, különösen Édouard. Úgy döntenek, hogy kivonulnak a polgári életből és egy saját világot alkotnak. Ennek előzménye, hogy Édouard korábban súlyosan megsebesült és halottnak nyilváníttatja magát, majd ennek álcája mögött kezd egy új életet – fűzte hozzá Gyöngyösi Lilla.

A film kapcsán Békés Márton kiemelt egy interjút Albert Dupontellel, aki a beszélgetés során tündérmesének nevezte saját filmjét, holott a regény maga realisztikus. Ennek kapcsán Gyöngyösi Lilla elmondta: a rendező a szürrealizmust annak érdekében használja, hogy átérezhető legyen az a hatalmas tragédia, ami a szereplőket érte, ugyanakkor több csalás is megjelenik a filmben, ahogyan Édouard sérülése is örök rejtély marad a nézők számára.

A filmről röviden:

A jó családból származó Édouard és a bajtársa Albert pár órával a fegyverszünet előtt indul rohamra dicsőségvadász főhadnagyuk parancsára, amelynek következtében Édouard maradandó sérülést szenved. Hazatérve rádöbbennek, hogy hazájuk csak a hősi halottakat siratja, míg a hazatért hősök nyomorognak. Keserűségükben különös bosszút eszelnek ki…

Vissza